ПОДГОТВЕНА МОНТЕСОРИ СРЕДА

Дидактичните Монтесори материали са ключов елемент от подкрепящата среда, тъй като именно чрез тях детето учи. Ролята на преподавателя в Монтесори залата е различна от тази на традиционните преподаватели. Учителят първо наблюдава детето и се стреми да установи неговите интереси и ниво на развитие, а след това внимателно планира и го насочва към подходящите за него дейности, така че чрез подготвената среда и чрез специално разработените учебни материали то да научи онова, за което е готово. Нашите учители са подкрепени да създават дидактични материали и да подготвят средата, така че най-добре да отговаря на нуждите и интересите на децата, с които работят. 


УМЕНИЯ ЗА РЕАЛНИЯ ЖИВОТ

С дидактичните материали от реалния/практическия живот децата извършват познати дейности, характерни за всеки дом: метене, полиране, бърсане на прах, поливане, подготовка на храна, сервиране, отсервиране, миене на съдове и др. Важна част от седмичната програма са ежедневното приготвяне на домашен хляб и готварските занимания, в които децата се насърчават да използват и развиват нови практически умения, с цел приготвянето на храна. Тези дейности имат за цел да помогнат детето да постигне независимост, самочувствие и увереност чрез смислени дейности с реални обекти от живота. Те помагат за развиване на координацията, концентрацията, независимостта, сръчността, грижите за себе си и за другите, възпитават търпение, доброта и любезност. Чрез материалите детето се учи на ред и последователност от действия. От друга страна чрез тези дейности се развиват грубата и фина моторика, зрително-моторната координация, когнитивните процеси: внимание, памет, мислене.


ЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ

Монтесори материалите за езиково обучение са насочени към създаването на естествен преход към четене и писане. Детето първо научава фонетичните звукове на буквите, което води към изграждането на кратки думи, в началото трибуквени, а след това и по-дълги думи и изречения. След като се научи да съставя думи и да пише, то продължава със собственото си темпо на четене. В работата по български и английски език с децата се играят много езикови игри за развитие на слухово внимание, слухова памет, за основи на граматиката, фонетика, свързана реч, възприемане на литературно произведение, преразказ, подготовка за четене и  подготовка на ръката за писане и др. За езиковото обучение по български език учителите работят за това всяко дете да покрие държавните образователни изисквания за съответната възраст.

В работата си на английски език учителите използват оригиналните Монтесори материали, с които се преподава във Великобритания.  

В  случай  на нужда  от допълнителна  и индивидуална работа  с детето, детската градина предлага на родителя занимания с логопед, който работи с децата  на място в градината, два пъти в седмицата. Неизменна част от къщата е кътът за четене, в който децата могат да се настанят на удобни кресла, от които имат пряк достъп до детската библиотека.




ОПОЗНАВАНЕ И РАЗБИРАНЕ

НА СВЕТА

Материалите за опознаване и разбиране на света - география, история, биология, физика, химия и други науки - помагат на детето да разбере реалния свят в период, в който е най-чувствително към заобикалящата го среда. Това му позволява да разбере собствената си роля в света и факта, че е част от цялото. Географски карти, карти със знамената на държавите, материали за посоките на света, за жизнените цикли на растения и животни,  за динозаврите, образователни игри за превозните средства и олимпийските спортове, сетивни материали за планетите и природните кръговрати, множество експерименти са само малка част от това, до което децата имат достъп всеки ден.



ВИСОК СТАНДАРТ

 ЕСТЕСТВЕНИ МАТЕРИАЛИ 



Учебните материали покриват най-високите стандарти за обучение.  Изготвени са от естествени материали и съответстват на нуждата на децата от усвояване на знания и умения във възрастта от 3 до 7 години в следните направления: практически живот, материали за усъвършенстване на сетивата, материали за развитие на езикови умения, математика, разбиране и опознаване на света, материали за изкуство.​​​​​​​




УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА СЕТИВАТА

Децата възприемат света чрез сетивата си. Монтесори материалите за усъвършенстване на сетивата дават възможност на детето да разбере и класифицира впечатленията от заобикалящата го среда. Всеки сетивен материал има свое характерно свойство като например цвят, тегло, размер, форма, консистенция, звук, миризма, вкус и т.н. и дава възможност на детето да придобие представа за него и същевременно задава подреденост и структура в съзнанието му. Чрез тези материали детето добива представа за измеренията, упражнява последователно подреждане, пространствено разположение на предметите и обектите, учи се да класифицира и сортира информацията, която постъпва от външния свят.  Използвайки всички свои сетива, децата си създават концепции за реалния свят. Това впоследствие допринася за развитието на абстрактното мислене. В психологията на развитието тези процеси съответстват на перцептивното /познавателно/ развитие на детето, както и с нагледно-действеното мислене /виждам, пипам, докосвам, правя/.

​​​​



МАТЕМАТИКА

С Монтесори материали за математика детето учи различните величини  и съответстващите символи. Материалите помагат на детето да търси закономерности и логика. Чрез работа с нагледни предмети (мъниста, жетони, вретена, клечки) във вид на материали по математика, то може да види и разбере събирането, умножението, изваждането и деленето, дробите, действията с четирицифрени числа от най-ранна възраст. Детето винаги работи от конкретното към абстрактното. Така се формира и солидна основа за нагледно разбиране на абстрактните математически символи.



ИЗКУСТВО

В детската градина материалите за приложна и художествена дейност се намират на свободен достъп на децата като част от това, което те могат да правят в Монтесори зала. Всяка седмица учителите допълват рафта с естествени и нетрадиционни материали, чрез които децата усвояват основните техники за боравене с материали за изкуство и могат сами или с помощта на учител да изразят себе си и усещането си за съчетаване на материали, цветове, форми върху различни повърхности и чрез различни креативни дейности. Допълнително вдъхновение децата получават от учителите си, които им представят регулярно творби на различни художници и разнообразни техники. Снимки на творбите на известни автори стоят закачени по стените.

Ученето и развитието не свършва само с класната стая. Ние възприемаме двора и външното простнаство също като учебно пространство и затова даваме възможност на децата да избират къде да работят/играят. 
​​​​​​​